ÚRS: digitální inovace publikací pro rozpočtáře a stavebníky

Digitalizuj. Zachráníš les. V této case study se dočtete, jakým způsobem jsme digitalizovali a zpřístupnili online do této chvíle každoročně vydávané papírové katalogy cen stavebních prací a materiálů.

Trend digitalizace, který započal koncem 20. století a v jehož duchu se nese i současné milénium, se postupně dotýká téměř všech dosud známých oborů. Není proto divu, že se krok směrem k digitalizaci rozhodla učinit i společnost zabývající se tvorbou oceňovacích nástrojů, podkladů a metodik pro rozpočtování staveb ÚRS CZ a. s.

Co bývalo papírem

Zástupci ÚRS s námi v létě 2020 probrali sadu katalogů, kterou vydávají dvakrát ročně a která obsahuje ty nejaktuálnější rozpočtářské informace. Už jen samotný proces sestavení nejnovější verze katalogu je, jak si jistě dokážete představit, velmi komplikovaný. 

Když k němu přidáte i veškerou režii spojenou s tiskem a distribucí, vzniká velké množství práce, která se se železnou pravidelností opakuje. Cílem ÚRS bylo v blízké době zcela opustit vydávání fyzických katalogů, a místo toho informace publikovat jednoduše na webu, kam doposud vkládali jen flipbooky tištěných katalogů. 

V digitál se obrátí

Společně jsme se tedy vydali na cestu, na jejímž konci měla stát funkční a efektivní alternativa k současnému procesu a nějaký ten zachráněný les. Začali jsme výběrem vhodných technologií, z nichž se drtivá většina týkala GCP. Pro frontendové rozhraní jsme si zvolili framework Angular, servicy na backendu byly psány v Go a hostovány na Cloud Runu. Pro hostování webu jsme zvolili Firebase, jako DB vybrali Firestore (a pro speciální případy Google Storage Buckets), PubSub pro asynchronní komunikaci mezi servicami a Cloud Scheduler pro pravidelné a nutné zálohování.

Jak to funguje?

Samotný vývoj pak postupoval od realizace „neveřejné části”, tzv. back office, kde jednotliví zaměstnanci ÚRS vytvářejí texty. Na stejném místě se z nich skládají jednotlivé části a následně celé katalogy. Pro takto komplexní texty bylo nutné zjednodušit vyhledávání, takže jsme v rámci back office definovali také poměrně elegantní systém štítkování a filtrace textů.

Ve chvíli, kdy je osoba s přiřazeným oprávněním připravena danou cenovou soustavu (tedy balík katalogů) vydat, může tak učinit právě prostřednictvím back office. Akce jednotlivých uživatelů jsou samozřejmě logovány, aby nedošlo k omylům. Takto publikovaná cenová soustava se pak vzápětí objeví na tzv. front office, tedy veřejné části systému, kde jsou data přehledným způsobem (a s příslušným pohodlným provázáním mezi sebou) prezentována veřejnosti.

ÚRS tímto definitivně opustil tisk papírových katalogů :) a proces zveřejnění cenových a technických informací se tak výrazně zjednodušil. S další cestou vstříc digitalizaci držíme ÚRS palce a jsme rádi, že můžeme být její součástí.

Tým FlowUp nám dokázal, že je schopen vymyslet a zároveň vytvořit svižné a spolehlivé řešení i pro velmi specifické projekty. Otevřeně s námi komunikovali různé možnosti řešení a naslouchali našim potřebám. Zaujala mě jejich zvědavost a chuť pochopit podstatu projektu. A zároveň jsem měl pocit, že je projekt pro ně výzvou. Výzvou, kterou technologicky, programátorsky i komunikačně zvládli k naší plné spokojenosti.

Ondřej ŠimáčekOndřej ŠimáčekVedoucí technického oddělení | ÚRS CZ a.s.

Jsme na stejné vlně?

Kontaktujte nás

hello@flowup.cz

Napište nám! Kontaktujte nás prostřednictvím tohoto formuláře a my vám odpovíme e-mailem, co nejdříve to půjde. Pokud nám ve zprávě zanecháte také své číslo, zavoláme vám. Pokud to spěchá, volejte na +420 601 212 301 (Kristýna Šuráňová, marketing) nebo na +420 725 136 856 (Albert Uchytil, jednatel). Těšíme se na vaše zprávy!

Sídlíme v Brně

Šumavská 519/35

Brno

602 00

Česká republika

map